برنامه ریزی روزانه – برنامه ریزی موفق

برنامه ریزی روزانه و کارآمد

یک برنامه خوب برنامه ای است که با رعایت آن بتوانید به تمام کارهای پراهمیت درسی، شغلی، خانوادگی و ارتباط با دوستان رسیدگی کنید. برنامه خوب و کارآمد شما را به اهدافی که در زندگی دارید، نزدیک می کند. به طوری که خیلی قوی و پایدار به سمت انجام اقدامات لازم برای رسیدن به آن اهداف، حرکت خواهید کرد.
وقتی یک برنامه ریزی خوب را انجام دهید، استرس های روزانه شما کاهش پیدا می کند. به این دلیل که خیالتان راحت است که زمان کافی برای انجام هر یک از کارهای مهمتان در اختیار دارید.
زمانی که یک برنامه ریزی مناسب را در پیش می گیرید، می توانید انعطاف پذیر باشید. یعنی اگر در طول روز چیزهای غیر قابل پیش بینی اتفاق بیفتد، می توانید بدون استرس و آشفتگی به آن مسئله هم رسیدگی کنید.

برنامه ریزی روزانه | برنامه ریزی درسی | برنامه ریزی | مدیریت زمان

چه کسانی باید برنامه ریزی روزانه داشته باشند؟

اگر جزو افرادی هستید که در آخر روز متوجه می شوید مثل روزهای قبل کار خاصی انجام نداده اید یا کارهایی را که باید تمام می کردید، به پایان نرسانده اید، نیاز دارید که برنامه ریزی روزانه و ترفندهای آن را بیشتر یاد بگیرید.

همانطور که در مقاله ای درباره مدیریت زمان مدیریت زمان گفتیم ممکن است در یک روز خیلی پرمشغله به نظر بیایید اما در واقع وقتی دقت می کنید، می بینید که خیلی مفید نبوده اید و کارهای مهمی انجام نداده اید.

برای بیرون آمدن از این وضعیت باید زمان بندی و برنامه ریزی روزانه مفید و کارآمدی داشته باشید. ادامه مقاله را حتماً مطالعه کنید تا با راهکارهای برنامه ریزی آشنا شوید.

برنامه ریزی روزانه کارآمد، چه فوایدی دارد؟

** یک برنامه خوب برنامه ای است که با رعایت آن بتوانید به تمام کارهای پراهمیت درسی، شغلی، خانوادگی و ارتباط با دوستان رسیدگی کنید. برنامه ریزی روزانه خوب و کارآمد شما را به اهدافی که در زندگی دارید، نزدیک می کند. با یک برنامه ریزی مناسب به طور قوی و پایدار به انجام اقدامات لازم برای رسیدن به آن اهداف خواهید پرداخت.

** با یک برنامه ریزی خوب، استرس های روزانه شما کاهش پیدا می کند. بچون خیالتان راحت است که زمان کافی برای انجام هر یک از کارهای مهمتان در اختیار دارید.

** زمانی که یک برنامه ریزی روزانه مناسب را در پیش می گیرید، می توانید انعطاف پذیر باشید. اگر در طول روز چیزهای غیر قابل پیش بینی اتفاق بیفتد، می توانید بدون استرس و آشفتگی به آن مسئله هم رسیدگی کنید.

در “کتاب با ساعت مچیت معجزه کن”درباره زندگی با برنامه و متعادل صحبت کرده ایم. با مدیریت درست زمان و برنامه ریزی صحیح، یک زندگی متعادل خواهید داشت که در آن هیچ کار مهمی (تحصیلی، شغلی و حرفه ای، خانواده و دوستان) را از دست نخواهید داد.

برای تهیه ی کتاب “با ساعت مچیت معجزه کن” اینجا کلیک کنید.

برنامه ریزی انواع متفاوتی دارد. شما می توانید به واسطه برنامه ریزی تعیین کنید که در طی یک روز، یک هفته، یک ماه یا حتی یک سال می خواهید به چه کارهایی رسیدگی کنید. در این مقاله تنظیم یک برنامه ریزی روزانه خوب و کارآمد را یاد می گیرید.

برنامه ریزی روزانه | برنامه ریزی درسی | برنامه ریزی

برای نوشتن یک برنامه ریزی روزانه خوب از کجا شروع کنم؟

قبل از هر چیز می بایست به دو مسئله زیر توجه کنید:

* در قدم اول باید یک زمان مشخص جهت نوشتن و تنظیم برنامه تعیین کنید. به طور مثال اگر می خواهید برای یک هفته برنامه ریزی کنید می توانید آخر هر جمعه این برنامه را بنویسید. برای تنظیم برنامه ریزی روزانه می توانید شب قبل این کار را انجام دهید. این کار باعث می شود که خواب بدون استرس و نگرانی داشته باشید. از سوی دیگر ذهن ناخودآگاه شما تا صبح برای انجام آن برنامه ها آماده شود.

* وسایل لازم برای برنامه ریزی کردن متفاوت است. بعضی ها با قلم و کاغذ خیلی راحت هستند. البته نکته ای که در مورد این روش وجود دارد این است که شما باید برنامه ریزی را در یک دفتر یا دفترچه انجام دهید. چون استفاده از برگه های مختلف شما را سردرگم می کند. از طرفی امکان گم شدن برگه ها وجود دارد. همچنین اگر از دفترچه برنامه ریزی استفاده کنید می توانید آن را به همراه خود به محل کار، دانشگاه، مدرسه، سفر و … ببرید و کارهای جدید را در آن وارد کنید.

برای نوشتن یک برنامه روزانه ی منظم و مرتب پیشنهاد می کنیم روی تصویر کلیک کنید.

یک دفتر برنامه ریزی مناسب ابزار اولیه برنامه ریزی خوب است.

برنامه ریزی روزانه | برنامه | مدیریت زمان | دو مشاور

اما روش دیگری که وجود دارد، استفاده از تکنولوژی است. امروزه برنامه هایی وجود دارند که شما می توانید روی دستگاه تلفن همراه یا سیستم کامپیوتری خود نصب کنید و به راحتی در هر جایی برنامه خود را یادداشت کنید. پس تکنولوژی کار برنامه ریزی را آسان کرده است. اگر اهل استفاده از تلفن های همراه هوشمند هستید، این روش را به شما پیشنهاد می کنیم.

برای دانلود دو نرم افزار برنامه ریزی، مدیریت زمان و زندگی اینجا کلیک کنید.

مراحل تنظیم برنامه ریزی روزانه خوب و منظم چیست؟

۱٫ در مرحله اول باید کارهایی را که می خواهید در طول آن دوره (روز، هفته، ماه) انجام دهید، لیست کنید. این کار را انجام دهید تا در مراحل بعدی ترتیب اهمیت آن ها را مشخص کنید.

۲٫ فعالیتی را که می خواهید در برنامه خود بگنجانید، در صورت امکان بخش بخش کنید.
به این معنی که اقدامات مربوط به انجام آن کار را مشخص کنید. مثلا اگر دانش آموزی بخواهد برای امتحان عربی مدرسه بخواند، می تواند در برنامه خواندن کتاب اصلی کلاس، حل تمرین های کتاب کمک درسی، تست زدن و مرور را جای دهد و برای هر یک از آن ها زمانی تعیین کنید. ولی اگر قرار باشد خواندن عربی را به شکل کلی در برنامه بگذارد، کار گیج کننده ای است.
با این کار یک فعالیت بزرگ را به چندین فعالیت کوچک تقسیم می کنید و انجام دادن آن کارها بسیار آسان تر می شود. این مرحله برای هر فعالیت دیگری هم صدق می کند.

۳٫ زمان لازم برای هر فعالیتی را تخمین بزنید.
مثلا برای خرید کردن، انجام کارهای شغلی، ملاقات یک دوست حدس بزنید که چقدر زمان لازم است. با این کار یک طرح کلی از انجام شدن آن فعالیت در ذهنتان نقش می بندد.

۴٫ ابتدا اولویت های بالا را در برنامه ریزی خود جای دهید.

روش های اولویت بندی کردن در کتاب “با ساعت مچیت معجزه کن” کاملا توضیح داده شده است. به لیستی که در مرحله اول نوشته بودید، نگاهی بیندازید. کارها را از بین فعالیت هایی که نوشته اید به ترتیب مهم بودن در برنامه قرار دهید. یک برنامه ریزی عالی کارهای مهم تر را در اولویت قرار می دهد.

یک نکته بسیار مهمی که در مرحله ۴ وجود دارد این است که: اولویت ها را در ساعاتی از روز قرار دهید که پرانرژی هستید و کارایی بالایی دارید. مثلا اگر کسی می داند که ظهرها خواب آلوده است، کارهای بی اهمیت تر را در ساعات ظهر بنویسد. این مسئله برای هر شخصی متفاوت است. پس این مورد بستگی به شناخت شما از خودتان دارد.

۵٫ برنامه ریزی برای زمان های اضافی

در حین این که فعالیت ها را در برنامه جای گذاری می کنید، حواستان باشد که زمان هایی را هم برای اتفاقات غیر منتظره در نظر بگیرید. همچنین کارها را در ساعت های پی در پی قرار ندهید. حداقل ۱۵ تا ۲۰ دقیقه بین کارها زمان خالی در نظر بگیرید تا در صورتی که خسته شدید کمی استراحت کنید و برای ادامه انرژی کسب کنید.

برنامه ریزی روزانه | مدیریت زمان | هدف گذاری | دو مشاور

۶٫ بعد از انجام تمام مراحل برنامه ریزی، برنامه خود را ارزیابی کنید.

اگر برنامه ریزی شما خوب پیش رفته که بسیار عالی است. اما اگر برای یک سری از کارها زمان خالی پیدا نکردید، کمی به کارهایی که در برنامه نوشته اید دقت کنید. ببینید که آیا تمام کارهایی که نوشته اید ضروری و در اولویت هستند؟ اگر جواب بله بود و هیچ کدام از کارها را نمیتوانستید از برنامه حذف کنید، به ناچار می بایست بقیه فعالیت ها را در روزها و هفته های دیگر انجام دهید. نگران نباشید. در شروع کار برنامه ریزی ممکن است چنین موردی پیش بیاید و تا کمی سرتان خلوت تر شود، زمان لازم است.

برای یادگیری جزئیات راهکارها و نکات بسیار مهم و کاربردی برنامه ریزی و مدیریت زمان و زندگی، “کتاب با ساعت مچیت معجزه کن” را از اینجا تهیه کنید.

کتاب | مدیریت زمان | کتاب مدیریت زمان | برنامه ریزی | خانواده | برنامه ریزی درسی| کنکور | مشاوره | مشاور | روانشناسی

4.8/5 - (6 امتیاز)
دیدگاه خود را ارسال کنید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.

6 دیدگاه‌ها
  1. Delaram می گوید

    سلام،وقتتون بخیر
    من تنها مشکلی که در برنامه ریزی دارم اینه که حال ندارم انجامش بدم،قشنگ برنامه ریزی میکنم ولی بعدش که مثلا تو فلان ساعت باید ریاضی کار کنم همتم نمیشه چیکار کنم؟

    1. گروه آموزشی دو مشاور می گوید

      سلام دوست عزیز
      برنامه ریزی باید با تکنیک های خاص خودش انجام شود تا به عمل درآید. شما باید هر کار روزانه ی خود را به بخش های مختلف تقسیم کنید. اگر برای یک فعالیت یک زمان کلی و طولانی در نظر بگیرید، به احتمال زیاد آن کار را انجام نمی دهید و اهمال کاری می کنید.
      پس کارهایتان را به اصطلاح لقمه لقمه کنید. با این کار زمان کمتری برای انجام هر بخش لازم است. به طور مثال زمان انجام کار از یک ساعت به یک ربع کاهش می یابد و در نتیجه رغبت به انجام هر بخش افزایش پیدا می کند. البته این یکی از راهکارهای غلبه بر اهمال کاری است.
      موفق باشید.

  2. Delaram می گوید

    سلام
    ببخشید من با برنامه ریزی مشکلی ندارم ولی وقتی میخوام انجامش بدم خیلی بی حال میشم.مخصوصا الان که ماه رمضونه و امتحانای خرداد از رگ گردن به ما نزدیکتره
    چیکار کنم؟

  3. لیلا می گوید

    مرسی خیلی کامل بود
    برای ما کنکوری ها دعا کنید که کنکور نزدیکه….

    1. گروه آموزشی دو مشاور می گوید

      ممنون از شما دوست عزیز. به امید خدا به بهترین نتایج برسید.
      همیشه شاد و سر زنده و پاینده باشید.

  4. صالح می گوید

    سلام این مطلبتون درباره برنامه ریزی روزانه خیلی خوب بود ممنون از گروه دو مشاور بابت این مطلب

Translate »
[google-translator]